De voordelen van telematica zijn inmiddels bekend en het gebruik hiervan groeit daardoor in sneltreinvaart uit tot een best practice voor wagenparkbeheer.
Populariteit kant-en-klaar geïnstalleerde telematica
Gezien de return on investment van telematica is het belangrijkste aandachtspunt om deze technologie op brede schaal toegankelijk te maken voor bedrijven met een wagenpark. De belangrijkste original equipment manufacturers (OEM’s) in de auto-industrie leveren daarom voertuigen af waarin de hardware al is geïnstalleerd. Vervolgens kun je met de software van een leverancier,voor beginnen met het verzamelen en analyseren van data voor het verbeteren van het wagenparkbeheer en opdoen van zakelijke inzichten.
Deze trend vertoont sinds 2016 een stijgende lijn. Voertuigen die met kant-en-klaar geïnstalleerde telematica worden geleverd groeien langzaam maar zeker uit tot de norm in veel landen. Volgens een prognose van Berg Insight zal het aantal voertuigen met vooraf geïntegreerde telematica (hardware) jaarlijks gemiddeld met 31,9% toenemen. De totale omzet in deze markt zal groeien van $49 miljoen in 2017 tot $258,1 miljoen in 2023.
OEM-hardware versus aftermarket-hardware
Als fleetmanager heb je dus de keuze uit telematica die door een OEM in het voertuig is geïntegreerd of om achteraf een ‘plug & play’ telematicaoplossing van een aftermarket-leverancier te (laten) installeren. Wat is nu precies het verschil?
Door telematica in hun voertuigen in te bouwen, kunnen fabrikanten oplossingen aanbieden die aansluiten op de unieke zakelijke behoeften van bedrijven.
Telematica die door een OEM is geïnstalleerd
Eén van de grootste voordelen van de keuze voor telematica die door een OEM is geïnstalleerd, is dat je na de aanschaf van één of meerdere voertuigen direct aan de slag kunt gaan met het verzamelen van data als input voor het wagenparkbeheer. Voordelen zijn onder meer:
- Een snelle ingebruikname als je organisatie met lange inkooptrajecten te maken heeft
- De telematica hoeft niet op compatibiliteit te worden getest
- Bij de inkoop van bedrijfswagens kan rekening worden gehouden met de telematica
Als de telematica al in de fabriek is geïnstalleerd, kun je een abonnement nemen op een telematicadienst van een aftermarket-leverancier en direct van start gaan met het verzamelen en analyseren van waardevolle data over voertuigen binnen je wagenpark.
Telematica van een aftermarket-leverancier
De aanschaf van telematica van een aftermarket-leverancier kan met hogere kosten gepaard gaan als die leverancier de hardware achteraf in bedrijfswagens gaat installeren. Maar die installatie kun je natuurlijk ook zelf voor je rekening nemen of aan een bedrijfstechnicus delegeren.
Het voordeel van telematica van een aftermarket-leverancier is dat je niet afhankelijk van een specifiek type of model voertuig bent, in tegenstelling tot ingebedde OEM-hardware, die meestal alleen bij de laatste modellen wordt geleverd, omdat het gebruik van telematica een tamelijk nieuwe marktontwikkeling is.
Bij de keuze tussen telematica van een OEM of aftermarket-leverancier komen diverse variabelen om de hoek kijken, zoals de specifieke behoeften van je wagenpark, de sector waarin je actief bent en de operationele vereisten. Aan de hand van deze variabelen kun je bepalen of je een abonnement op software van een aftermarket-partij moet aanschaffen of na moet gaan welke softwarefunctionaliteit de OEM aanbiedt.
Geavanceerde softwareoplossing
Veel van ons maken reeds gebruik van telematica van een OEM. Dat doen we namelijk wanneer we op afstand een verbinding met onze auto maken om de portieren te openen, de motor te starten, de stoelen op te warmen of de airconditioning aan te zetten, of de locatie van een voertuig bepalen met behulp van GPS. Als je dit soort taken op afstand uitvoert met een druk op een knop of in een app op je smartphone, houdt dat in dat je gebruikmaakt van telematica. Deze technologie heeft echter nog veel meer in haar mars!
De laatste geïntegreerde telematica-oplossingen van OEM’s gaan vergezeld met een geavanceerde softwareoplossing (met een focus op wagenparkbeheer) die compatibel en verbonden is met de telematica in het voertuig en grondige en veelzijdige analyses biedt van de data die deze hardware verzamelt. Simpel gezegd krijg je daarmee de beschikking over een veel functierijker platform dat toegang biedt tot een breder scala aan zakelijke inzichten. Op die manier kun je de kwaliteit van het wagenparkbeheer verbeteren en over gedetailleerde rapportages beschikken.
Sommige autofabrikanten zijn begonnen met het ontwikkelen van hun eigen software, maar die is minder functierijk en niet merkonafhankelijk. Dat betekent dat de software niet in staat is om data van voertuigen van andere fabrikanten te verzamelen en analyseren.
Telematicaoplossingen van aftermarket-leveranciers bieden ondersteuning voor verschillende modellen voertuigen en merken. Dat betekent dat je data over je hele wagenpark kunt standaardiseren. Je kunt op die manier zelfs nagaan welke voertuigen het meest kostenefficiënt zijn en je toekomstige inkoopbeslissingen daarop baseren.
Keuze afhankelijk complexiteit en omvang wagenpark
De keuze voor een telematicaleverancier is dus grotendeels afhankelijk van de complexiteit en omvang van je wagenpark. Als je over een groot wagenpark beschikt en op alle fronten behoefte hebt aan meer analysemogelijkheden, maar niet voortdurend wilt inloggen op verschillende systemen om gegevens te verzamelen, heb je een meer uitgebreide, functierijke en schaalbare telematicaoplossing nodig. Als je kiest voor een oplossing van een aftermarket-leverancier, zullen de meeste voertuigen van verschillende fabrikanten gegevens aan het platform kunnen aanleveren. Dat maakt je werk als fleetmanager een stuk efficiënter.
“Als je de helft van je wagenpark met één platform beheert en de andere helft met een andere oplossing, is het verstandig om een beroep te doen op een oplossing van een externe leverancier die ondersteuning biedt voor alle uiteenlopende vrachtwagens”, zegt Kar.
In laten bouwen of achteraf aanschaffen?
Circa 90% van alle wagenparken met zware vrachtwagens omvat maximaal 20 voertuigen. En die zullen niet allemaal voor dezelfde taak worden ingezet. Telematicaoplossingen van aftermarket-leveranciers zijn een stuk flexibeler en kunnen worden aangepast aan de uiteenlopende typen voertuigen en bedrijfsactiviteiten.
“Er bestaat geen universele oplossing die voor elk wagenpark geschikt is”, zegt Kar. “Een oplossing [van een aftermarket-leverancier] is enorm veelzijdig en biedt ondersteuning voor voertuigen in alle soorten en maten en in alle mogelijke locaties.”
De meeste aftermarket-leveranciers van telematicaoplossingen bieden geavanceerdere functionaliteit, betere rapportagemogelijkheden, een gebruiksvriendelijker user interface en een betere user experience. Een aantal van hen richt hun hardware- en softwareplatform op zodanige wijze in dat klanten toekomstige functionaliteit probleemloos (en draadloos) kunnen installeren.
Waar het op neerkomt is dat fleetmanagers een duidelijk begrip moeten hebben van de behoeften rond het wagenparkbeheer en hoe de bovenstaande informatie van toepassing is op hun eigen situatie, zodat ze de beste beslissing voor hun organisatie kunnen nemen.
Heb je vragen over bovenstaande? Neem gerust contact met ons op.