Er is al een tijd veel om te doen: stikstof. Bouwprojecten liggen stil en de vraag was wat moet er gebeuren om de stikstofuitstoot te verlagen? Het kabinet heeft inmiddels een aantal maatregelen voorgesteld.
Eén van die maatregelen is het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km per uur overdag, tussen 19.00 en 06.00 mag er nog wel harder worden gereden. Rutte zegt ‘dat dit een rotmaatregel is’, maar noodzakelijk. Hoe erg is het verlagen van de maximumsnelheid echt?
Veiligere wegen
Het grootste voordeel is misschien wel dat de snelwegen bij verlaging van de maximumsnelheid veel veiliger worden. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op een zwaar of zelfs dodelijk ongeluk. Wist je dat elke tien kilometer sneller rijden leidt tot 30 tot 40% meer doden op de weg?
Een lagere snelheid heeft ook bij kleine verkeersincidenten een positieve invloed, zo worden de gevolgen van een botsing bijvoorbeeld minder heftig.
Volgens sommige experts betekent het juist dat de snelwegen minder veilig worden, omdat autorijden saaier wordt en bestuurders dus eerder afgeleid worden. Dat kan in een aantal gevallen misschien zo zijn, maar wij zien daar een belangrijke rol voor Advanced Driver Assistance Systems, rijhulpsystemen die de bestuurder scherp houden en een waarschuwing geven bij het gebruik van een mobiele telefoon.
Brandstof besparen
Het verlagen van de snelheid ga je voelen in je portemonnee. Een auto met een brandstofmotor moet namelijk harder werken om een snelheid van 130 km per uur aan te houden. Daar komt bij dat de luchtweerstand hoger is dan bij 100 km per uur. Dat zie je terug aan de pomp.
Wij zien het ook bij onze klanten, zodra ze zuiniger gaan rijden en hun medewerkers stimuleren om dat ook te doen, verlagen ze het brandstofverbruik al snel met 7,5% per voertuig.
Maar hoe zit dat met elektrische voertuigen? Daar geldt hetzelfde voor. Bij 130 kilometer per uur verbruikt een EV meer energie dan bij 100 km per uur. Volgens onderzoek ligt de meest zuinige snelheid zelfs rond de 90 km. Hoe harder je rijdt, hoe sneller de actieradius vermindert en hoe vaker je dus moet laden. Ook hier heeft de luchtweerstand de belangrijkste invloed. Maar bij elektrische voertuigen komt er natuurlijk geen uitlaatgas vrij, dus een auto op batterijen is niet viezer bij hogere snelheden.
Files nemen af
Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, gaat het aantal files afnemen met de verlaging van de maximumsnelheid. Hij zegt “De doorstroom op de snelweg is het hoogst als we met z’n allen 90 kilometer per uur rijden. Hoe hoger de snelheid, hoe meer afstand weggebruikers laten zitten tussen zichzelf en hun voorganger, en dan is er dus minder plek op de snelweg.”
Dat zijn in onze ogen de drie grootste voordelen voor jou als wagenparkbeheerder en je mobiele medewerkers. Maar weegt dit op tegen de langere reistijd? Dat blijkt dus wel mee te vallen. Als je een rit van 55 kilometer rijdt en je overal 130 kilometer per uur mag rijden, doe je daar zo’n 25 minuten over. Is dat overal 100 kilometer per uur? Dan wordt het 33 minuten. Langer dus!
Nou, dit is geen realistische berekening, want je rijdt nooit van deur tot deur de maximale snelheid. Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo’n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal de verlaging van de snelheid van 130 km p/u naar 100 km p/u 3 minuten schelen. Twee keer wachten voor een stoplicht duurt net zo lang.
Hoe het plan in de praktijk gaat uitpakken, dat gaan we de komende maanden meemaken. De verlaging zou goed moeten zijn voor zoveel minder stikstof, dat er 75.000 woningen gebouwd kunnen worden. Maar die verlaging van de maximumsnelheid moet wel worden gehandhaafd. En daarnaast moeten er nog een aantal praktische zaken worden geregeld, zoals 1200 borden langs de snelwegen die vervangen moeten worden.
Wat vind jij van de maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd?
Bronnen:
AD
RTL Nieuws
Heb je vragen over dit artikel of andere zaken? Neem contact op.