Xavier Moerman heeft ruim 30 jaar ervaring in het verkopen van track en trace-oplossingen en is bij Fleet Complete het aanspreekpunt voor de politiezones in België. Inmiddels zijn daar 100 van de 180 zones klant bij Fleet Complete. “Het is een fascinerende wereld, waar nog zoveel processen gedigitaliseerd kunnen worden. En wij van Fleet Complete kunnen daar een enorme meerwaarde leveren.”
Meerwaarde voor de politie
“Fleet Complete was in België tot vier jaar geleden vooral in de privésector actief en verkocht voornamelijk track & trace-oplossingen die werden ingezet om de administratie te vereenvoudigen. Toen kreeg ik eigenlijk per toeval mijn eerste politieklant.” De hardware van Fleet Complete is uitermate geschikt voor de politie, want de locatie van voertuigen kan tot op 1,5 meter nauwkeurig worden bepaald en wordt iedere vier seconden geactualiseerd. “Maar de politie heeft verder hele andere vereisten voor track en trace-oplossingen. Die eerste politieklant gaf mij de kans om te kijken hoe de politieorganisatie te werk gaat, zodat we konden onderzoeken wat er nodig was om hen te helpen met digitaliseren.” Aan de hand van uitgebreide analyses is het developmentteam de software gaan herprogrammeren, specifiek voor de politie. “Na twee jaar kwamen de eerste rapportages die écht geschikt waren voor hen. Vanaf dat moment konden we grote meerwaarde voor de politie bieden.”
Fleet Complete is één van de weinige partijen die veel software ontwikkeld voor politiedoeleinden. “Concurrenten kennen de werking van de politieorganisatie niet goed. Ik had het geluk dat die eerste klant ons een kijkje in de keuken wilde geven. Daardoor hebben we maatwerk-oplossingen kunnen ontwikkelen, waarvan we inmiddels weten dat ze echt meerwaarde bieden.”
Efficienyslagen
“De politie liep achter als het gaat om digitalisering, omdat er geen goede oplossingen waren en vaak zijn er budgettaire kwesties. Maar nu zien de politiezones in dat digitalisering zorgt dat ze gigantische efficiencyslagen kunnen maken. De politie wil zoveel mogelijk op straat zijn en zich zo min mogelijk bezig houden met administratie of ander handmatig én tijdrovend werk wat niet direct bijdraagt aan de veiligheid van burgers. Met onze oplossingen heeft de meldkamer real-time overzicht van de locatie van ieder voertuig en kunnen ze ook politieagenten eenvoudig lokaliseren. Dit betekent dat de meldkamer én de agenten altijd snel kunnen schakelen en hun eigen veiligheid ook beter gewaarborgd is.”
Snellere aanrijtijd van 20%
“Voorheen kreeg de politie bij een dringende oproep alle informatie door via de radio. Daarna sprongen ze in de wagen en kregen aanvullende informatie onderweg, ook via de radio. Maar als je vol met adrenaline in een wagen met loeiende sirenes zit, is het moeilijk om nieuwe informatie tot je te nemen. Daar ontwikkelden we een module voor, die alle benodigde informatie van een spoedmelding direct naar een tablet in het voertuig stuurt. Dit resulteert, mede dankzij de automatische navigatie, in een snellere aanrijtijd van gemiddeld 20%. En politieagenten zijn veel beter geïnformeerd als ze ter plaatse komen.”
15% meer blauw op straat
Ook voor niet dringende opdrachten werd er nog op een ouderwetse manier gewerkt. “Voor zaken als vakantie-, school- of enkelbandtoezichten ging de wijkagent met een map papieren op stap. ’s Ochtends moet hij naar kantoor om alles uit te printen, dan volgt hij zijn programma en aan het einde van de werkdag moet hij weer naar kantoor om de administratie te doen. We hebben een digitaal planbord ontwikkeld, waarmee dit proces volledig gedigitaliseerd is. De wijkagent hoeft nu alleen zijn smartphone of tablet mee te nemen. Aan het begin van zijn shift ziet hij zijn programma voor die dag, kan direct navigeren naar de opdracht en binnen 2 seconden na digitale afhandeling staat alles in het centrale systeem. Dit resulteert in 15% meer blauw op straat. ”
Foto’s door Marc Mertens van ASTRID.
Heeft u vragen over dit artikel, of wilt u meer weten over onze politie-oplossingen? Neem contact op.