Strategische initiatieven zoals elektrificatie van het wagenpark worden de sleutel tot duurzaamheidsprogramma’s van bedrijven, die van cruciaal belang zijn om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten, partners, investeerders en andere partijen. De doelstellingen van de EU zetten bedrijven aan het denken over hoe ze groenere technologieën kunnen omarmen. Ook zoeken klanten vaak naar bewijs of de bedrijven waarmee ze samenwerken zich houden aan het deze doelstellingen.
De wet die de EU begin dit jaar heeft aangenomen om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden, betekent een onvermijdelijke overgang naar elektrische auto’s. Het Europees Milieuagentschap stelt dat de uitstoot van broeikasgassen van elektrische auto’s ongeveer 17-30% lager is dan de uitstoot van benzine- en dieselauto’s.
Het aantal elektrische auto’s groeit in Europa elk jaar. Zo maakten de registraties van elektrische auto’s voor 2021 17,8 % uit in het aandeel van de totale registraties van nieuwe auto’s.
Telia en Estonian Energy als voorbeeld van wagenparkgebruik en elektrificatie
Het wagenpark van Estonian Energy bestaat nu voor 8% uit elektrische auto’s. Het doel is om het aandeel elektrische auto’s te verhogen tot minimaal 20% in 2024. Het gestelde doel zal waarschijnlijk worden overschreden. Mango Oras, hoofd van de Estse afdeling Energietransportbeheer, zegt dat het besluit van de EU om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden, hen op dit moment niet al te veel raakt, omdat de interne ambities van het bedrijf groter zijn. “We hopen dat de door de EU aangekondigde wet de markt zo zal beïnvloeden dat ook elektrische auto’s die zijn ontworpen voor moeilijke wegomstandigheden in Europa verkrijgbaar gaan zijn. Dan zijn we sneller in staat om ons hele wagenpark te elektrificeren”, aldus Oras.
Het wagenpark van Telia telt momenteel 28 elektrische auto’s (20% van het wagenpark) en daarvan worden er 11 gedeeld. Alle bedrijfswagens kunnen ook door werknemers worden gebruikt voor privéritten. Het doel is om de behoefte aan een eigen auto te minimaliseren. De Fleet Complete Carpool-app wordt gebruikt om die auto’s met collega’s te delen. “De carpoolapplicatie maakt het eenvoudig om een carpool-wagenpark te beheren, want naast een handig boekingssysteem hebben we ook een compleet overzicht van de bezettingsgraad van het wagenpark. Daarnaast biedt het Fleet Complete-logboek, dat is gekoppeld aan de carpooling-software, de mogelijkheid om alle gemaakte ritten te markeren als privé of zakelijke rit, en volgens de bijbehorende labeling, de verdeling van de kosten tussen de werkgever en de werknemer te regelen. De prijs per kilometer van privéritten wordt met behulp van automatische boekingen in mindering gebracht op het salaris van de werknemers van de volgende maand”, aldus Mari-Liis Männisalu, administratief manager bij Telia Estland.
Bij het boeken van elektrische auto’s kunnen werknemers in de applicatie ook het accuniveau van het voertuig inzien om hun reis optimaal te plannen.
Elektrificatie van het wagenpark is ook een essentieel onderdeel van duurzaamheidsprogramma’s van bedrijven, steeds belangrijker voor het aantrekken van sollicitanten én het verhogen van de betrokkenheid en productiviteit van bestaande werknemers.
Volgens Estonian Energy is de reden waarom een elektrische auto voor sommige werknemers niet de eerste keuze is, vaak de angst dat de batterij te gauw leeg raakt. Iedereen die in een elektrisch voertuig heeft gereden, geeft echter zeer positieve feedback. “Het grote voordeel is dat de auto extreem stil is. Daarnaast hebben elektrische auto’s een automatische transmissie, extra uitrusting en acceleratie. De mogelijkheid om gebruik te maken van busbanen bij het rijden van een elektrische auto in Tallinn geeft ook een groot voordeel en tijdsbesparing,” zegt Oras.
De onderneming Estonian Energy moedigt haar werknemers eveneens aan om een elektrische auto aan te schaffen voor persoonlijk gebruik. Om dit te stimuleren zijn er gratis parkeer- en oplaadfaciliteiten beschikbaar op het kantoorterrein.
Bij het overschakelen naar een elektrisch wagenpark is het zeker de moeite waard om de kosten per kilometer van verschillende auto’s bij te houden en te vergelijken. Zo ontdek je welke auto in welke situatie het beste gebruikt kan worden. Voor elektrische auto’s met een hogere kilometerstand kan de prijs per kilometer vele malen goedkoper zijn dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. “Rekening houdend met alle kosten met betrekking tot het voertuig, lag volgens de gegevens van vorig jaar de rentabiliteitsdrempel van de elektrische auto op 22.000 kilometer op jaarbasis. Door de sterke groei van de productie van hernieuwbare energie en slim gebruik van laadtijden, zal het opladen nog betaalbaarder worden en zal de rentabiliteitsdrempel in de toekomst sneller worden bereikt,” zegt de vertegenwoordiger van Estonian Energy.
Ons fleet management-platform biedt uitgebreide mogelijkheden om de prestaties van het wagenpark te monitoren en te analyseren, waaronder koolstofemissies, duurzaamheidsprogramma’s en inzichten voor toekomstige verbeteringen. Hiermee kun je je voorbereiden op de komst van elektrische auto’s en tegelijkertijd de laadinfrastructuur, actieradius en het laadvermogen optimaliseren.
De toekomst is elektrisch – is jouw wagenpark er al klaar voor?
Gebruikte bronnen:
Europees Milieuagentschap https://www.eea.europa.eu/en
Europees Parlement Nieuws https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20221019STO44572/eu-ban-on-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2035-explained