Covid

7 manieren waarop telematica je wagenpark door een crisis loodst

Wagenparkbeheerders staan de komende maanden voor een zware opgave. Ze moeten onder bijzonder moeilijke omstandigheden zorgen voor ononderbroken dienstverlening aan klanten en de kosten indammen om meer te doen met steeds krappere budgetten. En ondertussen moeten ze ervoor zorgen dat bestuurders zich aan de social distancing-regels en andere beperkende richtlijnen houden.

Dat is geen eenvoudige taak en het is dan ook de reden waarom veel fleetmanagers een beroep doen op technologie om de productiviteit en winstgevendheid van het wagenpark te waarborgen. Hoe kan telematica je hierbij helpen?

1. Zorg voor kostenefficiënter wagenparkbeheer

In een krimpende economie is het belangrijker dan ooit om efficiënt te werk te gaan. Als er sprake is van minder vraag naar bepaalde goederen is het heel goed mogelijk dat de klandizie afzwakt en plots weer toeneemt. Niemand weet hoe het gaat lopen. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op ieder scenario.  Speel geen paniekvoetbal door blindelings mensen te ontslaan of het wagenpark in te krimpen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk te doen met wat je tot je beschikking hebt.

Software voor wagenparkbeheer kan je helpen om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Dat is mogelijk door het bijhouden van prestatie-indicatoren. Door het meten van zaken als de brandstofkosten en het aantal afgelegde kilometers kun je waardevolle inzichten opdoen in de manier waarop je bedrijfsmiddelen worden gebruikt. Dat kan je helpen om betere beslissingen te nemen.

Om een voorbeeld te geven: de kans is groot dat het brandstofverbruik goed is voor zo’n 30% van de totale operationele kosten van je wagenpark. Je kunt natuurlijk geen invloed uitoefenen op de schommelende brandstofprijzen. Maar het is wel mogelijk om het brandstofverbruik te bewaken met software die motorgegevens en voertuiganalyses aanlevert. Op die manier kun je ook grip krijgen op zaken als stationaire draaitijden en agressief rijgedrag. Dit zijn twee factoren die van invloed zijn op het brandstofverbruik en daarmee dus de bedrijfskosten.

Wil je meer tips om de kosten van het wagenpark te verlagen? Download ons gratis e-book

2. Stippel in de beste routes uit

Bepaalde goederen zijn tijdens crisissituaties van levensbelang. Dat geldt in het bijzonder voor voedingsmiddelen en medische voorzieningen. Transportbedrijven staan voor de opgave om die snel en efficiënt naar de bestemmingen te krijgen waar ze het hardst nodig zijn. 

Telematica helpt je om in real-time de snelste routes te kiezen, de voortgang van bestuurders bij te houden en klanten optimaal van informatie te voorzien. Maar routeplanning draait om meer dan alleen het transporteren van goederen van A naar B. Het is belangrijk om proactief in plaats van reactief te werk te gaan en klaar te staan om op mogelijke problemen te reageren.

Volgens een recent onderzoek verandert 37% van de consumenten na het plaatsen van een bestelling spontaan van gedachte met betrekking tot hun leveringsvoorkeuren. Dat betekent dat je in staat moet zijn om snel en flexibel in te springen op veranderende omstandigheden.

3. Zorg voor grip op de economische gevolgen van de coronacrisis

Met telematica kun je informatie over bestellingen, bedrijfsmiddelen en medewerkers opvragen en op één scherm raadplegen. Aan de hand van dit helikopteroverzicht kun je prognoses bijstellen en je bedrijfsplanning wijzigen. Een voorbeeld:

  • Ga na welke monteur of medewerker zich het dichtstbij een klant bevindt en pas diens planning direct aan om tijd en brandstof te besparen
  • Bewaak bedrijfswagens om te voorkomen dat bestuurders onnodig veel of zonder toestemming rijden
  • Bewaak bedrijfsmiddelen om te voorkomen dat je geen vrijwel lege vrachtwagens de weg op stuurt
  • Raadpleeg de kilometerstand van elk voertuig en stroomlijn je wagenpark op basis van de huidige zakelijke behoeften.

4. Zorg voor efficiënter brandstofbeheer

Brandstof is een grote kostenpost voor bedrijven met een wagenpark. En hoewel de coronacrisis je naar alle waarschijnlijkheid heeft gedwongen om je tarieven te verlagen, kan telematica je aan extra kostenbesparingen helpen. Met software voor wagenparkbeheer kun je relevante statistieken bewaken:

  • Historische en actuele informatie over de brandstofkosten
  • Rijgedrag van bestuurders dat bijdraagt aan een meer brandstofverbruik, zoals snelheidsovertredingen, hard optrekken, stationair draaien en het volgen van niet-goedgekeurde routes.
  • Onderhoudsgegevens die als input kunnen dienen voor een efficiënte planning

5. Tracking van bedrijfsmiddelen

Het kan gebeuren dat een vracht verloren gaat of op de verkeerde plek terechtkomt als gevolg van een menselijke fout. Dat kan je organisatie op hoge kosten jagen en schadelijk zijn voor de bedrijfsreputatie, zeker in deze moeilijke tijden. Asset tracking kan je helpen met het bewaken van waardevolle goederen en bedrijfsmiddelen en het nemen van gefundeerde beslissingen. Als een medewerker onderweg is, kun je aan de hand van real-time updates de bezorgroute wijzigen of klanten informeren over de locatie van een vracht of container.

6. Geef de veiligheid van bestuurders een boost

Als fleetmanager wil je je team op de weg gezond en veilig houden. Technologie kan het makkelijker maken om aan de regels voor social distancing te voldoen. Live GPS-kaarten en communicatietools verminderen de noodzaak voor bestuurders om in persoon langs te gaan.

De combinatie van telematica met applicaties en tools voor real-time communicatie biedt bestuurders en medewerkers van de centrale of op het hoofdkantoor ook de mogelijkheid om met elkaar te praten op afstand.

Wil je meer weten over hoe software voor wagenparkbeheer je kan helpen met het beschermen van je bestuurders en om je bedrijfswagens op de weg te houden tijdens deze crisis? Vraag een gratis Fleet Complete-demo aan.