Fleetmanagement

6 manieren waarop telematica je klantenservice verbetert

Als je je als bedrijf met een wagenpark wilt onderscheiden, moet je op alle fronten uitmuntende prestaties leveren. Dat kan gaan om snelle leveringen tot het hanteren van concurrerende tarieven. Maar het allerbelangrijkste blijft de service aan je klanten.

Waarom is je klantenservice zo belangrijk?

Klanten die optimaal worden bediend zijn niet alleen loyaler, maar hebben ook meer feeling met jouw bedrijf. De kans is daarmee veel groter dat ze anderen over hun uitstekende ervaringen vertellen. En dat vertaalt zich in meer klandizie.

Mensen verwachten tegenwoordig volledige transparantie en directe communicatie, elk uur van de dag en zeven dagen per week. Dat is niet haalbaar voor veel bedrijven. Wat kun je hieraan doen zonder een enorm 24-uurs klantenserviceteam aan te stellen?

Dat is waar technologische investeringen om de hoek komen kijken. Als het succes van je bedrijf afhankelijk is van snelle en efficiënte leveringen, is telematica het eerste waar je naar zou moeten kijken om je te helpen optimale service te bieden. Telematica kan je onder meer helpen met het verbeteren van de communicatie en met het terugdringen van de kosten. 

Verbeterd overzicht

Mensen willen tegenwoordig precies weten waar hun bestelling zich bevindt, van het moment dat zij hun bestelling hebben geplaatst tot het moment waarop ze de goederen in ontvangst nemen.

Software voor wagenparkbeheer geeft je een beter zicht op bestuurders die onderweg naar klanten zijn. Deze technologie zorgt voor een automatische uitwisseling van informatie tussen bestuurders, (fleet)managers en klanten. Het biedt ook de mogelijkheid om virtuele grenzen rond een bepaald gebied te trekken. Zodra een bedrijfswagen die virtuele grens overschrijft, ontvangt de klant automatisch een melding van de naderende bezorging. Dat is ideaal als je herhaaldelijk goederen aan dezelfde klant levert. Automatische meldingen maken je leven niet alleen een stuk eenvoudiger, maar helpen ook om uitmuntende klantenservice te bieden.

Deze verbeterde communicatie en transparantie straalt vanzelfsprekend positief op je onderneming af. En een hoger percentage tijdige bezorgingen vergroot de kans dat klanten opnieuw van je diensten gebruik zullen maken.

Accurate schattingen van levertijden en verbeterde transparantie

Niemand houdt ervan om de hele dag op een pakketje te moeten wachten.

Schattingen van de levertijden zorgen voor de broodnodige transparantie. Ze komen ook goed van pas als bezorgingen vertraging oplopen. De bestuurder kan in dat geval een nieuwe levertijd aan de klant doorgeven.  

Bestuurders een voor een bellen, en meerdere malen per dag, is op zijn zachtst gezegd tijdrovend. Met telematica kun je deze taak volledig automatiseren. De software verzamelt gegevens die je in real-time op je computerscherm of smartphone kunt raadplegen. Gewapend met deze informatie kun je klanten razendsnel informeren over de geschatte levertijd.

Terugblikken op de prestaties

Veel verkoopteams maken gebruik van een leaderboard die de score van elk teamlid toont. Dit is een perfecte manier om successen te vieren en voor wat gezonde concurrentie te zorgen. 

Je kunt een soortgelijk leaderbord creëren voor je mobiele medewerkers. Aan de hand van data over bestuurders kun je zien wie bijvoorbeeld de meeste bestellingen afhandelt en die informatie gebruiken voor incentives.

Dit kan je ook helpen om na te gaan of iedereen zijn targets haalt. Daarnaast kun je snel problemen signaleren, zodat je medewerkers van gerichte feedback kunt voorzien. 

Geautomatiseerde rapportages

Het versturen van rekeningen is een tijdrovende bezigheid. Met telematica kunnen fleetmanagers echter een hoop administratieve taken aan de software overlaten:

  • Rapportages genereren om het aantal gewerkte uren en de gereden kilometers inzichtelijk te maken
  • Een accuraat overzicht bieden van de dagelijkse reistijden en gekozen routes
  • Locatiegegevens en aankomst- en vertrektijden aanleveren, compleet met GPS-stempel
  • Indicatoren zoals het brandstofverbruik bijhouden.

Deze informatie kan je ook helpen om seizoenswerk effectiever in te plannen. Als er elk jaar in dezelfde maand sprake is van een significante piek in het aantal werkopdrachten, kun je daarop anticiperen door meer tijdelijke krachten in te huren. Op die manier blijft je organisatie als een goed geoliede machine draaien.

Meer kostenbesparingen voor jou en je klant

Gewapend met relevante data kun je meer grip krijgen op aspecten als het brandstofverbruik en onbevoegd gebruik van bedrijfswagens. Daarnaast kun je zorgen voor verbeteringen van de routeplanning en het onderhoud.

Dit alles zal je winstmarge ten goede komen. En je kunt klanten daar een graantje van mee laten pikken door ze lagere tarieven aan te bieden. Telematica zorgt ook voor accurate facturatie, omdat er automatisch wordt vastgelegd hoeveel uren bestuurders hebben gereden en hoeveel kilometers ze hebben afgelegd. Dit waarborgt dat de facturen die klanten ontvangen altijd accurate informatie bevatten, zodat hun vertrouwen in je onderneming groeit.

Heb je ons e-book met praktische tips over het verlagen van de wagenparkkosten al gelezen?

Betere relaties met je klanten

Technologie helpt je niet alleen met het beheer van je wagenpark, maar bevordert ook een bedrijfscultuur die in het teken staat van regelmatige communicatie tussen klanten en je team. Dat kan gaan om alles van tracking, facturatie en het ophalen en bezorgen van goederen tot evaluaties. Telematica kan hiermee helpen door zoals eerder aangestipt te voorzien in:

  • Automatische kennisgevingen aan klanten met real-time informatie over de levertijden
  • Tijdige meldingen bij problemen of vertragingen
  • Accurate facturatie op basis van daadwerkelijk gewerkte uren en afgelegde kilometers.

Het bieden van uitmuntende klantenservice geeft jou en je team niet alleen voldoening, maar komt ook de bedrijfsprestaties ten goede. Wil je telematica inzetten om de klantenervaring te verbeteren? Neem contact met ons op.