Fleetmanagement

Grip op wagenparken met strooiwagens en sneeuwruimers

Beheerders van wagenparken met strooiwagens en sneeuwruimers moeten grip houden op alle activiteiten bij onvoorspelbare en uitdagende wegomstandigheden. Telematica biedt uitkomst.

AdobeStock_45090029-min

Uit een onderzoek op Nederlandse rijkswegen blijkt het aantal ongevallen bij regenval tussen de 35 en 182% toe te nemen. IJsvorming op het wegdek leidt zelfs tot een toename tussen de 77 en 245%. Ondanks dat het in Nederland (gelukkig) niet vaak vriest en sneeuwt moeten beheerders van wagenparken met strooiwagens en sneeuwruimers snel schakelen wanneer het weer omslaat.

De onvoorspelbare druk op het wagenpark kan echter negatief uitpakken voor je werkzaamheden en voor je budget in het bijzonder. Aanhoudend slechte weersomstandigheden kunnen gepaard gaan met hogere kosten als gevolg van de inzet van meer voertuigen en mankracht.

Belangrijke uitdagingen voor deze wagenparkbeheerders zijn onder meer:

  • Het optimaliseren van routes
  • Pro-actief onderhoud van alle machines en apparatuur én zorgen dat materieel op de juiste locatie aanwezig is 
  • Onveilig rijgedrag tot een minimum beperken
  • Klaarstaan om in noodgevallen in actie te komen

Efficiëntie communicatie en een vlekkeloze routeplanning zijn onontbeerlijk om het werk op snelle en veilige wijze gedaan te krijgen, een goede reputatie te behouden en een gezonde winst te boeken.

Wagenparkbeheerders moeten proactief te werk gaan en zich optimaal voorbereiden, ruim voordat de winter zich aantekent. Op die manier kunnen zij zich weken- of zelfs maandenlang 24 uur per dag, 7 dagen per week perfect van hun taak bekwamen.

Software voor wagenparkbeheer kan op al deze fronten uitkomst bieden. De inzet van telematica maakt een einde aan giswerk, handmatige processen en gebrekkige weersvoorspellingen. Deze technologie maakt het leven van de wagenparkbeheerder een stuk makkelijker.  Lees verder om te ontdekken welke voordelen telematica kan bieden voor je strooi- en sneeuwruimactiviteiten.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding is het halve werk en die voorbereiding begint voor het winterseizoen van start gaat. Wat kan helpen is om een checklist te maken van de taken die voor de winter uitgevoerd moeten worden. Misschien heb je die al, dan is dit een goed moment om de checklist bij te werken. 

Baseer de checklist op input van je hele team en zorg ervoor dat hij alles dekt, van onderdelen en reservevoorraden tot routes en inspectieplannen.

Zodra je checklist voltooid is het tijd om die punt voor punt af te lopen: vervang filters en V-snaren, smeer bewegende onderdelen, controleer het oliepeil enzovoort. Laat niets aan het toeval over.

Het is ook een goed idee om je systeem voor wagenparkbeheer na te lopen op bedrijfsmiddelen en daar activanummers en een planning voor preventief onderhoud aan toe te wijzen. Dit maakt het eenvoudiger om voorraden en onderdelen te bewaken en zowel gedurende het winterseizoen als het volgende jaar de onderhoudscontroles in goede banen te leiden.

Als wagenparkbeheerder kun je downtime van voertuigen en kostbare reparaties tot een minimum beperken met behulp van de functies voor de onderhoudsplanning in het systeem voor wagenparkbeheer van Fleet Complete. Deze bieden je de mogelijkheid om het onderhoud voor je hele wagenpark effectiever te plannen, aan te passen en uit te voeren. Op die manier kun je alles tot in de puntjes regelen en ervoor zorgen dat je voertuigen in topconditie verkeren.

Loop je checklist elk jaar voor het begin van de winter na en werk die bij. Dit helpt je met de voorbereiding en het identificeren van herhaaldelijk terugkerende problemen, zodat je zowel nu als in de toekomst preventieve maatregelen kunt treffen.

2. Bepaal de meest efficiënte routes

Heb je een grote regio onder je beheer? Leggen je medewerkers routes af die uit meerdere etappes bestaan?

Voor grote gemeentes en beheerders van wagenparken met veel voertuigen kan het een hele opgave zijn om grip op alle zaken te houden. Het gebruik van telematicasoftware kan je helpen. Het geeft je een centraal en real-time overzicht van al je voertuigen, zodat je bestuurders snel en eenvoudig een alternatieve route kunt bieden indien nodig.

Je kunt werktaken toewijzen op basis van geografische zones en regio’s die specifiek betrekking hebben op bestuurders en routes. En belangrijker nog: je kunt je reactietijden verbeteren.

Als er sprake is van onderbrekingen, als een voertuig panne krijgt of als een bestuurder de weg kwijtraakt kun je als wagenparkbeheerder real-time data op een online kaart tevoorschijn toveren en met de bestuurder overleg plegen over vervolgstappen of een vervangend voertuig zijn kant opsturen.

3. Bewaak en optimaliseer de voorraadniveaus

Onvoorspelbare weersomstandigheden vragen van wagenparkbeheerders dat ze controleren of hun voertuigen zijn voorzien van alle benodigdheden en klaar voor actie zijn. Daarnaast moeten ze te allen tijde kunnen zien waar voertuigen zich precies bevinden.

Pekel strooien en sneeuwruimen vragen het uiterste van de voorraden. Deze activiteiten gaan bovendien gepaard met veel brandstofverbruik. Volgens fueleconomy.gov kunnen winterse rijomstandigheden de brandstofefficiëntie sterk verminderen. Brandstofefficiëntietests wijzen uit dat een conventionele benzineauto die door de stad rijdt grofweg 15% minder kilometers aflegt bij -6,67° Celsius dan bij 25° Celsius. Het aantal afgelegde kilometers kan met tot maar liefst 24% dalen bij korte ritten van 4 tot 6 kilometer. Software voor wagenparkbeheer biedt je meer grip op het brandstofverbruik. 

Hetzelfde geldt voor verbruiksmiddelen. Als je een voertuig de weg op stuurt zonder de benodigde voorraden zand en pekel is dat een verspilde rit. Het werk zal nogmaals gedaan moeten worden en dat levert tijdsverlies op voor zowel de bestuurder als het voertuig.

Telematica maakt het eenvoudiger om controles uit te voeren aan de hand van meldingen en met behulp van een app genaamd Task Tracker. Je kunt ook statistieken bijhouden om een helikopteroverzicht te krijgen van de voorraadhoeveelheden die je na verloop van tijd gebruikt.

4. Stel transparante communicatie voorop

Goede communicatie is van cruciaal belang, in zeker hartje winter. Real-time data maakt het eenvoudiger om transparant te zijn. Statistieken kunnen wagenparkbeheerders helpen om met hun bestuurders te praten over hun brandstofverbruik, hun rijsnelheden en diverse veiligheidsaspecten.

Door proactief informatie te delen kun je zowel bestuurders als inwoners op de hoogte stellen van eventuele vertragingen of plotseling slecht weer. Op die manier kun je mensen geruststellen en alle betrokkenen in staat stellen om effectief te plannen en veilig te blijven.

Een goede voorbereiding en gereedheid voor noodsituaties zijn van cruciaal belang voor strooi- en sneeuwruimactiviteiten. Telematica voor wagenparkbeheer kan je helpen met het uitvoeren van preventieve onderhoudsinspecties, het bewaken van de voorraadniveaus en het in real-time bepalen van de locatie van alle voertuigen.

Heb je vragen over dit artikel? Neem contact met met ons op.