In de tweede aflevering van onze podcast Tech Onderweg praat Yvette Houtgraaf met hoogleraar transportbeleid Bert van Wee over hoe we de wegen veiliger kunnen maken.
Verkeersveiligheid van de beleidsagenda
Het aantal dodelijke slachtoffers nam de afgelopen twee jaar weer toe. Dat heeft verschillende oorzaken, waaronder het gebruik van de smartphone op de fiets, of doordat bestuurders worden afgeleid door bijvoorbeeld de navigatie in de auto. “We stonden altijd in de top drie, maar worden nu ingehaald door andere landen op het gebied van verkeersveiligheid. Dat komt, omdat dit onderwerp niet zo hoog op de beleidsagenda meer staat”, zegt van Wee.
Toch wordt nu natuurlijk de maximum snelheid verlaagd, al geeft van Wee ook aan dat dat niet echt te maken heeft met de verkeersveiligheid. Maar toch gaat het daar wel effect op hebben. “De vuistregel is dat iedere kilometer die je boven de 100 km per uur rijdt, kan zorgen voor 3 tot 4% meer dodelijke slachtoffers. Met de verlaging van de maximumsnelheid verwacht ik dus wel een flinke daling van het aantal verkeersdoden op snelwegen”, zegt van Wee.
Zelfrijdende auto gunstig voor verkeersveiligheid, maar gaat nog jaren duren
Gaat nieuwe technologie, zoals bijvoorbeeld de zelfrijdende auto, helpen om de wegen veiliger te maken? Van Wee legt uit dat zelfrijdende auto’s zeker gunstig zijn voor de verkeersveiligheid, maar dat het nog vele tientallen jaren gaat duren voordat we onze zelfrijdende auto van deur tot deur kunnen gebruiken. Het Nederlandse wegennet is hier nog lang niet klaar voor.
Overigens is het ook achterhaald dat de zelfrijdende auto het fileprobleem gaat oplossen. “Tien jaar geleden dachten we nog dat de zelfrijdende auto de files zouden doen halveren, dat komt vooral doordat ze veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat geldt niet in de bebouwde kom bijvoorbeeld. De verwachtingen zijn dan ook niet zo hoog gespannen meer. We denken nu dat de zelfrijdende auto files met maximaal 10% gaat doen afnemen.
Overheid heeft de lead
De lead bij het weer veiliger krijgen van het wegennet ligt volgens van Wee bij de overheid. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld door het bedrijfsleven, maar de overheid bepaalt of, en zo ja wanneer en hoe deze systemen worden toegelaten.
Ben je benieuwd wat Bert van Wee nog meer verteld over hoe we de wegen weer veiliger kunnen krijgen? En welke rol toekomstige ontwikkelingen daarin spelen? Luister naar de podcast.