3 manieren om je bouwbedrijf winstgevender te maken

Heb je een bouwbedrijf en wil je het overzicht op je bedrijfswagens, assets en medewerkers verbeteren, zodat je die efficiënter kunt inzetten en beter kunt beschermen? In dit blog vertellen we je meer over oplossingen waarmee je elk bouwproject veilig en flexibel tot een goed einde kunt brengen.

De bouwsector kent problemen in alle soorten en maten, maar de meeste daarvan zijn financieel van aard. Er is sprake van moordende concurrentie, en klanten kunnen door dit overaanbod steeds hogere eisen stellen. Daarmee worden de deadlines steeds strakker, en de marges dunner. Bouwbedrijven moeten zorgen voor verbeterde operationele efficiëntie en kostenbeheer om überhaupt te kunnen overleven.

De grootste kostenposten hebben meestal betrekking op personeel en bedrijfswagens. Het is moeilijker om daar grip op te krijgen dan op de materiaalkosten, en zijn vaak bepalend voor de winstgevendheid van grootschalige projecten. Het succes van bouwbedrijven staat of valt met hun vermogen om de kosten terug te dringen en voor gestroomlijnder en slimmere bedrijfsprocessen te zorgen.

Budgetteren op basis van een realistische kostenprognose

Een aanhoudend probleem voor veel bouwbedrijven is dat ze concurrerende offertes voor projecten moeten opstellen, maar daarbij de benodigde tijd en mankracht vaak onderschatten. Met een oplossing voor wagenparkbeheer kun je nagaan hoe vaak en lang bedrijfsmiddelen actief waren en hoeveel incidenten ermee optraden. Deze historische data kun je gebruiken als input voor snellere en nauwkeuriger offertes. Verder kun je voor elk project een point of interest instellen rond de bouwlocatie. Op die manier kun je bijhouden op welke tijdstippen bedrijfsvoertuigen de locatie binnengaan en verlaten. Vervolgens kun je precies uitrekenen hoeveel uur er op elke locatie is gewerkt, en hoeveel werknemers daarbij aan te pas kwamen.

Op deze manier beschik je aan het einde van elk project over een nauwkeurige administratie van de benodigde werktijd. Je kunt deze informatie combineren met data voor andere projecten met een vergelijkbare waarde of omvang ter verbetering van planningen, budgetten en offertes voor toekomstige projecten.

Grip op de kosten houden

Het is belangrijk om er tijdens het hele project voor te zorgen dat de vooraf gedefinieerde mijlpalen worden gerealiseerd. Op die manier rijzen de arbeidskosten niet de pan uit. Nauwkeurige metingen en real-time informatie kunnen je helpen om de dagelijkse productiviteit in kaart te brengen en taken effectiever aan medewerkers toe te wijzen, zodat ze de hele dag productief blijven. Overzicht op alle voertuigen en medewerkers helpt je daarnaast om inefficiëntie en andere tekortkomingen te verhelpen.

Als je grip hebt op de omvang en duur van het werk, kun je medewerkers effectiever over projecten verdelen en budgetten effectiever kunnen toekennen. Door je bedrijfsprocessen op die manier te optimaliseren kun je op tijd en kostenefficiënt resultaat leveren en meer omzet genereren met hetzelfde aantal medewerkers.

In de kosten snoeien

Het is altijd lastig om manieren te vinden om de kosten terug te dringen en al helemaal als je een wagenpark beheert. Onverwachte kosten zitten in een klein hoekje. Er zijn tal van onzichtbare factoren waardoor de bedrijfskosten kunnen oplopen. Dan valt bijvoorbeeld te denken aan excessief brandstofverbruik, achterstallig voertuigonderhoud, diefstal en onderbezetting van apparatuur. Deze zaken kunnen echter worden voorkomen door voor het broodnodige overzicht te zorgen.

Met gps-tracking kun je al je bedrijfsmiddelen en het gebruik daarvan bewaken. Inefficiënte routes, nadelig rijgedrag, stationaire draaitijden en het gebruik van voertuigen buiten werktijden dragen stuk voor stuk bij aan excessief brandstofverbruik. Als je daar grip op hebt, zul je brandstofverspilling en andere gerelateerde kosten fors kunnen terugdringen. Je kunt trackers ook met de motor verbinden. Op die manier kunnen ze automatische motorcontroles uitvoeren en tijdige onderhoudswaarschuwingen genereren. Dit draagt bij aan een langere levensduur van bedrijfswagens en voorkomt onverwachte panne die projecten tot stilstand brengt en hoge reparatiekosten oplevert.

Wat kan Fleet Complete voor je doen:

  • Ga met GPS-tracking na waar je apparatuur zich bevindt
  • Lokaliseer en herwin bedrijfsmiddelen snel in het geval van diefstal
  • Raadpleeg vanaf je smartphone of pc een kaart met alle medewerkers in het veld en blijf de hele dag op de hoogte van alle werkzaamheden
  • Ga na hoe vaak bedrijfsmiddelen worden gebruikt, zodat je weet hoeveel bedrijfsmiddelen en apparaten je werkelijk nodig hebt en op voorraad moet houden
  • Vermijd onnodige kosten met een betere onderhoudsplanning

Heb je vragen of wil je met onze bouwexperts sparren? Neem gerust contact op.

Date published.   apr 30, 2020  |  Author: Kim Pot

Neem contact op

Lees meer