Zo dring je de stationaire draaitijd(en) terug

Stationair draaien is duur voor bedrijven met een wagenpark. Hoe dring je dit terug? 

Wat is stationair draaien?

Van stationair draaien is sprake wanneer de motor blijft draaien terwijl een voertuig stilstaat. En het maakt niet uit of je wagenpark nu lichte, middelzware of zware voertuigen omvat. Het terugdringen van stationair draaien zou een topprioriteit moeten zijn.

Waarom het belangrijk is om stationair draaien te voorkomen

Stationair draaien kan resulteren in het verbruik van 3,7 liter brandstof per uur of meer. Zoals eerder aangestipt is dat nadelig voor het bedrijfsresultaat. Daarnaast is het enorm schadelijk voor het milieu. En als de motor van een voertuig langer draait dan strikt noodzakelijk, komen er ook nog eens onnodige slijtagekosten om de hoek kijken. Het verkort de levensduur van de motor.

Tijd om een paar misvattingen uit de wereld te helpen:

Mythe: De motor moet opwarmen voor het rijden.

Realiteit: Rustig rijden is de beste manier om een motor op te warmen. Zelfs bij koud weer is er hooguit 30 seconden stationair draaien vereist. Dat is precies genoeg om de voorruit condensvrij te maken.

------

Mythe: Op afstand bedienbare startapparatuur voor motors is een fantastisch hulpmiddel voor het opwarmen van je motor, zeker bij kouder weer.

Realiteit: Deze apparatuur zorgt voor brandstofverspilling. Een getimede elektrische verwarming is beter en levert geen motorslijtage op.

-------

Mythe: Met het opnieuw opstarten van je voertuig verspil je brandstof en slijt je motor.

Realiteit: Je verspilt met het opnieuw opstarten van je voertuig relatief weinig brandstof en het heeft geen tot weinig  invloed op de motoronderdelen.

3 manieren om stationair draaien te voorkomen

Stationair draaien kan in veel gevallen worden voorkomen. 

1. Bied voorlichting en incentives

De beste telematica-oplossingen leveren informatie over de stationaire draaitijden aan. Als je vermoedt dat stationair draaien een probleem vormt binnen je wagenpark, kun je deze data nader analyseren. Maakt dit nog geen deel uit van je rapportage over het brandstofverbruik? Neem dan voor nadere informatie contact op met je leverancier.

Als fleetmanager kun je deze data gebruiken als input voor een plan om de stationaire draaitijd te reduceren. Beloon bestuurders die hun voertuig minder vaak stationair laten draaien en voorzie bestuurders die hier moeite mee blijven houden van training.

2. Investeer in technologie die helpt met het in kaart brengen van stationair draaien

Hoewel het mogelijk is om stationair draaien voor een groot deel terug te dringen, is het niet volledig vermijdbaar. Dat is waar Idling Reduction Technology (IRT) om de hoek komt kijken. IRT-apparaten hebben over het algemeen drie kenmerken:

  • Ze worden direct in voertuigen of in een specifieke locatie geïnstalleerd.
  • Ze beperken onnodig stationair draaien tot een minimum.
  • Ze maken het mogelijk om bij stilstand gebruik te blijven maken van functies waarvoor normaliter de motor moet zijn ingeschakeld.

Je kunt ook investeren in hulpmotoren (auxiliary power units; APU’s) die op batterijvoeding of zonne-energie draaien. Die kunnen een stilstaand voertuig van stroom voorzien.

3. Maak gebruik van software voor wagenparkbeheer en GPS-tracking

Een andere manier om stationair draaien in kaart te brengen is met software voor wagenparkbeheer. Deze software zorgt dat je inzicht hebt in alle belangrijke zaken van je wagenpark. Software voor GPS-tracking laat zien welke routes bedrijfswagens hebben afgelegd en hoelang ze op elke bestemming bleven. Zo kun je ook zien of bestuurders zonder toestemming ritten hebben gemaakt. Andere voordelen van software voor wagenparkbeheer zijn onder meer:

  • Zet data in voor het verbeteren van de rijstijl van medewerkers
  • Stel waarschuwingen in voor o.a. snelheidsovertredingen
  • Hou een historie van het brandstofverbruik en de stationaire draaitijden bij
  • Analyseer data per voertuig of voor het wagenpark in zijn totaliteit

Telematica maakt het dus veel eenvoudiger voor fleetmanagers om het brandstofverbruik en de stationaire draaitijden bij te houden. Ze kunnen de verzamelde data daarnaast gebruiken als input voor trainingsprogramma’s die bestuurders helpen om de stationaire draaitijd tot een minimum te beperken.

Wil je eens sparren hoe jij de stationaire draaitijden kunt terugbrengen? Neem contact met ons op.

Date published.   sep 16, 2020  |  Author: Kim Pot