In dit artikel bieden we je antwoorden op de belangrijkste vragen die je jezelf zou moeten stellen als je overweegt om je wagenpark te gaan elektrificeren.
Elektrische auto’s: hoe staan de zaken ervoor?
Volgens onderzoek van advies- en ingenieursorganisatie Arcadis is Nederland wereldwijd op de markt voor elektrische voertuigen. Er zijn in Nederland op dit moment 183 elektrische modellen te koop en het marktaandeel groeit naar zestig auto’s per duizend personen in 2025. Ook met de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen loopt Nederland voorop. Hoewel het elektriciteitsnetwerk snel volloopt is het wel betrouwbaar, zegt Arcadis.
Uit onderzoek van TLN, evofenedex en ElaadNL blijkt dat ondernemers een flinke groei van het aantal benodigde elektrische vracht- en bestelauto’s verwachten. In de periode tussen 2025 en 2030 is de verwachte groei van het aantal elektrische vrachtauto’s 230% en van het aantal bestelauto’s 248%. Het uiteindelijke aantal voertuigen, dat elektrisch de dertig tot veertig steden moet gaan bevoorraden, zal al snel zo’n 12.000 zijn.
Het lijkt er dus op je, ook door de eisen van het Klimaatakkoord, er niet meer onderuit komt om het wagenpark te gaan elektrificeren. Maar zou je de sprong nu al moeten wagen, of is het beter om nog eventjes te wachten? De volgende vragen kunnen je helpen met het nemen van de juiste beslissing.
1. Elektrisch versus hybride: wat is het verschil?
Een elektrisch voertuig zet stroom van een batterij om in energie die de wagen aan het rijden brengt. De elektrische motor vervangt de interne verbrandingsmotor die in traditionele voertuigen aanwezig is. En omdat alle stroom door de batterij wordt geleverd, moet die worden aangesloten op een voedingsbron om opnieuw op te worden geladen.
Hybride voertuigen draaien daarentegen zowel op elektriciteit als op fossiele brandstoffen. De elektrische motor werkt in combinatie met de benzinemotor om zo min mogelijk brandstof te verbruiken en de prestaties op te voeren. Bij een conventioneel hybride voertuig laadt de batterij van de motor zichzelf op door het omzetten en opslaan van de thermische energie die wordt gegenereerd wanneer het voertuig remt. Er is geen aansluiting op een stroombron vereist.
Veel auto’s combineren deze twee technologieën tot wat wel een plug-in hybride wordt genoemd. Plug-in hybrides werken op dezelfde manier als conventionele hybride voertuigen, maar hebben grotere batterijen die op een laadpaal moeten worden aangesloten om te kunnen worden opgeladen. Dat betekent dat ze meer kilometers volledig op elektriciteit kunnen afleggen voordat de batterij leeg is en de benzinemotor het overneemt. Je moet een plug-in hybride echter regelmatig op een laadpaal aansluiten om zo min mogelijk brandstof te verbruiken.
2. Zijn alle elektrische wagenparken kostenefficiënt?
Hoewel de kosten voor de overstap op een elektrisch wagenpark hoog lijken, blijkt uit diverse onderzoeken dat een elektrisch wagenpark over de gehele levensduur gemeten goedkoper is dan een wagenpark dat uit conventionele voertuigen bestaat.
Bij elektrische auto’s is er geen sprake van brandstofkosten en er zijn minder onderdelen om te vervangen. En de onderdelen die er wel in aanwezig zijn, slijten minder snel. Daarmee vallen de onderhoudskosten voor de gehele levensduur van het voertuig meestal veel lager uit.
3. Zijn elektrische voertuigen betrouwbaar?
Elektrische voertuigen zijn tegenwoordig net zo betrouwbaar als elke benzineauto, al naar gelang het type en model en hoe goed je ze onderhoudt. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over mechanische onderdelen zoals bougies, zuigkleppen, V-riemen en andere onderdelen die vaak slijten of kuren vertonen waardoor medewerkers met panne langs de weg kunnen komen te staan. De technologie die voor de opslag van afremenergie wordt gebruikt zorgt er tegelijkertijd voor dat de remblokjes minder snel slijten dan die van traditionele voertuigen.
De batterij is het belangrijkste onderdeel van een elektrisch voertuig. Het kan 10 tot 20 jaar duren voordat je die moet vervangen, mits je hem op juiste wijze onderhoudt. De meeste fabrikanten bieden garanties op batterijen voor minstens 8 jaar of 160.000 kilometer. Voor bedrijfswagens kunnen deze aantallen nog hoger liggen.
4. Hebben je bestuurders aanvullende training nodig?
Het besturen van een elektrisch voertuig is bijzonder eenvoudig, wel is het een heel andere ervaring voor wie een benzine- of dieselwagen gewend is. Hoewel het mogelijk is om elektrische voertuigen net zoals een traditioneel voertuig te besturen, zullen je medewerkers tijd nodig hebben om zichzelf vertrouwd te maken met diverse functies om de voordelen van de elektrische auto optimaal te kunnen benutten. Zo zijn elektrische voertuigen zwaarder dan benzine- en dieselauto’s. Dit kan van invloed zijn op de topsnelheden als je wagenpark uit zware transportwagens bestaat.
Als je van plan bent om elektrische voertuigen aan je wagenpark toe te voegen, is het verstandig om je bestuurders eerst een testrit te laten maken. De kans is groot dat ze daar graag toe bereid zijn.
5. Welke afstanden leggen je bestuurders af?
Dit is een belangrijke vraag om te stellen, omdat de actieradius van je elektrische voertuigen geschikt moet zijn voor de routes die je bestuurders afleggen. Als je een voertuig nodig hebt dat enorm lange afstanden tussen elke stop moet overbruggen, zou dat je opties kunnen beperken.
Het hangt allemaal af van de omvang van de batterij, maar normaliter zou een retourtje van 240 kilometer binnen de mogelijkheden moeten liggen van de meeste EV’s die op dit moment op de markt verkrijgbaar zijn. Dus als je binnen een klein gebied actief bent en geen lange afstanden hoeft te rijden, zouden elektrische voertuigen ideaal kunnen zijn.
Hou er ook rekening mee dat de batterij opnieuw moet worden opgeladen voordat het voertuig weer de weg op kan. En het kan langer duren om dat te doen in de koudere maanden, omdat de stroomvraag dan hoger is. Als dat een probleem is, zou je in plaats daarvan voor een hybride optie kunnen kiezen.
6. Heb je toegang tot betrouwbare oplaadpunten?
Net als met elke verandering binnen het wagenpark kan de aanschaf van oplaadinfrastructuur met forse aankoopkosten gepaard gaan. Elektrische voertuigen vragen om specifieke oplaadpunten die afwijken van standaard stopcontacten. Daarnaast zul je rekening moeten houden met de tijd die nodig is voor het opladen.
Het kan één tot zes uur duren om een elektrisch voertuig volledig op te laden, al naar gelang de capaciteit van je oplaadpunten. Terwijl je met een benzine- of dieselauto snel kunt bijtanken bij een benzinestation.
Hoe kun je het beste op elektrische voertuigen overstappen?
Er bestaat geen universeel antwoord op deze vraag. De omvang en locatie van je organisatie en de regelmaat waarmee voertuigen binnen je wagenpark worden gebruikt zijn stuk voor stuk aspecten die bepalen welke optie het meeste waar voor je geld biedt.
Het grondig beantwoorden van de bovenstaande vragen is van cruciaal belang. Dat geldt ook voor het bepalen of een elektrische of hybride voertuig het beste op de behoeften van je organisatie aansluit.
Technologie voor wagenparkbeheer kan je helpen bij het maken van de juiste keuze door inzicht te geven in de belangrijkste prestatiecriteria voor je wagenpark, zoals het brandstofverbruik, de onderhoudskosten, de afgelegde routes enzovoort. Gewapend met deze informatie kun je makkelijker bepalen wat de beste tijd en manier is om over te stappen op elektrische voertuigen.
Zet vandaag de eerste stap door een demo bij Fleet Complete aan te vragen.