5 manieren waarop telematica jouw hoveniersbedrijf kan helpen

Als hovenier kun je weinig zonder je gereedschap en machines. Als die zoekraken of gestolen worden, kunnen hoveniersbedrijven dagen of zelfs weken aan omzet mislopen. Bovendien brengt het vervangen van al het gereedschap een hoop gedoe met zich mee.

Wellicht maak je reeds gebruik van een telematica-oplossing voor het beheer van je wagenpark, maar telematica kun je inzetten voor nog veel meer zaken! Zo kun je met GPS-trackers ook de locatie van andere bedrijfsmiddelen bewaken, zoals maaimachines en aanhangwagens. Dit biedt tal van voordelen, zoals verbeterde efficiëntie en bescherming tegen diefstal. En dat draagt weer bij aan een positief bedrijfsresultaat.

Hier volgt een overzicht van vijf manieren waarop telematica kan bijdragen aan een transformatie in de hoveniersector:

1. Tracking van teams

Hoveniersbedrijven kunnen zowel organisaties als particulieren tot hun klanten rekenen. Het is belangrijk om beide groepen tevreden te houden met betrouwbare en tijdige dienstverlening. Dit is met name belangrijk voor particulieren, omdat de kans groot is dat die hun hele dag rond een afspraak hebben ingericht.

Met elke ontevreden klant loop je niet alleen omzet mis, maar ook de kans op positieve mond-tot-mondreclame. En daarmee verlies je ook toekomstige omzet.

Telematica zorgt dat je beter zicht hebt op de buitendienst. Dit maakt het mogelijk om de bedrijfsbrede communicatie te verbeteren. Als een bestuurder bijvoorbeeld in het verkeer vast komt te zitten kun je dat in real-time zien en de klant daar vooraf van op de hoogte stellen. Hoe meer communicatie, hoe beter. Want er zijn maar weinig dingen irritanter dan niet weten waar degene blijft met wie je een afspraak hebt.

2. Asset tracking

Asset trackers met GPS-functionaliteit stellen je in staat om elk bedrijfsmiddel (asset) te volgen. Dit helpt je niet alleen om aan het einde van de dag de inventaris te controleren, maar ook om misbruik, schade en zelfs diefstal te voorkomen. 

Je kunt de data die asset trackers aanleveren ook gebruiken om te analyseren wat er precies is gebeurd en waarom dat gebeurde. Vervolgens kun je preventieve maatregelen treffen om te voorkomen dat het incident zich herhaalt. Als je bijvoorbeeld merkt dat er regelmatig goederen op een bepaalde locatie worden gestolen, kun je medewerkers informeren.

Software voor GPS-tracking kan ook als afschrikmiddel dienen.

“Hoe meer niveaus van bescherming je op je voertuig toepast, hoe moeilijker het wordt om het te stelen”, zo luidt het advies van het Amerikaanse National Insurance Crime Bureau (NICB). Het vergrendelen van portieren, het installeren van telematica en het tonen van een waarschuwing voor potentiële dieven dat alle bedrijfsmiddelen van software voor GPS-tracking zijn voorzien bieden stuk voor stuk aanvullende niveaus van bescherming,

3. Voertuigonderhoud

Als een medewerkers pech krijgt, is de kans groot dat hij of zij niet op tijd op een afspraak komt. Een preventieve onderhoudsplanning kan je helpen om de kosten van reactieve reparaties van apparatuur en voertuigen tot een minimum te beperken. Het signaleren van problemen voordat ze in storingen resulteren verkleint de kans dat apparatuur en voertuigen het laten afweten terwijl een hovenier op weg naar een klant is of bezig is met een klus.

4. Bestuurders gemotiveerd houden

Hovenieren is klantgericht werk. En tevreden personeel geeft een positieve indruk op klanten. Het is niet altijd makkelijk om medewerkers tevreden te houden, maar als je hun pijnpunten in een vroegtijdig stadium weet te signaleren, zal dat bijdragen aan het werkplezier van je team. Werknemers willen een manager die om hun gezondheid en welzijn geeft. Hier volgen een paar tips die ervoor kunnen zorgen dat het gezicht van je teamleden een glimlach blijft vertonen.

  • Maak gebruik van een koppeling met de digitale tachograaf om ervoor te zorgen dat je rij- en rusttijden inzichtelijk krijgt en bestuurders niet langer werken dan de bedoeling is. Vermoeide bestuurders maken sneller fouten.
  • Maak gebruik van telematica voor het plannen van routes voordat hoveniers op pad gaan. Op die manier kun je de kans dat ze vast komen te zitten in het verkeer tot een minimum beperken.
  • Met telematica kun je onder meer het brandstofverbruik en het aantal afgelegde kilometers in kaart brengen. Medewerkers zijn in dat geval geen tijd meer kwijt aan kleine doch tijdrovende administratieve zaken zoals het bewaren van bonnetjes en bijhouden van een rittenadministratie.

De data die wordt verzameld met GPS-trackers kan ook worden gebruikt als input voor de training van medewerkers en om goed gedrag te belonen. 

5. Indrukwekkende efficiëntie

Telematica kan je helpen om het bedrijfsresultaat te verbeteren door een einde te maken aan vormen van inefficiëntie, van gebrekkig onderhoud tot stationaire draaitijden. Deze technologie kan je ook voorzien van belangrijke informatie over bestuurders, voertuigen en het hele wagenpark aan de hand van data die dagen, weken, maanden of zelfs jaren teruggaat.

Gaandeweg zul je meer zicht krijgen op zaken als het brandstofverbruik, de resultaten van onderhoudsinspecties en het gebruik van bedrijfsmiddelen. Op basis daarvan kun je belangrijke beslissingen nemen die bijdragen aan een effectiever gebruik van je wagenpark en bedrijfsmiddelen. Telematica biedt hoveniersbedrijven dus diverse mogelijkheden om tijd en geld te besparen. Kies wel een leverancier die bij je past en met je mee kan groeien.

Wil je dat we meedenken over welke tools jouw (hoveniers)bedrijf verder kunnen helpen? Neem contact op.

 

 

Date published.   sep 23, 2020  |  Author: Kim Pot